Sunday, July 18, 2010

Bahaya "Kasut Tinggi"

Salah satu masalah kesihatan yang disebabkan oleh kasut bertumit tinggi adalah osteo-arthritis.

Osteo-arthritis adalah salah satu penyakit radang sendi atau arthritis. Penghidap penyakit ini akan berasa ngilu dan sakit di bahagian sendi-sendi tulang. Kebiasaannya, rasa sakit ini sering terjadi di persendian lutut dan pinggul. Apabila dibiarkan, ia boleh menyebabkan ngilu ke bahagian otot sekitarnya.

Selain itu, pemakaian kasut bertumit tinggi akan menjadikan tubuh lebih condong ke depan. Tentunya, si pemakai kasut tidak akan membiarkan tubuhnya membongkok ke depan dan dia akan berusaha menegakkan posisi tubuhnya dengan cara menarik badan ke belakang.

Tetapi, cara berdiri tegak seperti ini akan membuatkan berat badan menjadi tidak seimbang. Ini kerana bahagian sendi lutut mendapat beban yang lebih berat daripada bahagian lain.

Satu kajian yang dilakukan oleh AAOS beberapa tahun lalu membuktikan bahawa perempuan yang sering menggunakan kasut bertumit tinggi (terutama yang lebih 5 cm) ramai yang mengalami radang sendi di sekitar lutut, paha dan tulang pinggul. Bahkan, terdapat juga yang sampai ke tulang belakang.